PENGARUH CABANG FALSAFAH METAFIZIK, EPISTEMOLOGI, AKSIOLOGI DAN LOGIK TERHADAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA

 

FATIN NORDALILA BINTI AZANEE (D20201094123)

 

Falsafah  adalah bidang ilmu yang mempunyai empat cabang yang berbeza tetapi saling berkaitan. Setiap cabang falsafah untuk menyelesaikan persoalan yang berbeza. Cabang falsafah tersebut ialah metafizik, epistemology, aksiologi dan logik

    Metafizik: Cabang yang membincangkan perkara khusus yang berkaitan dengan persoalan realiti,kesejagatan dan ketuhanan yang menyentuh tentang kebenaran dan kewujudan. Cabang ini memerlukan ketajaman fikiran  manusia untuk membuat perenungan bagi merealisasikan sesuatu yang berada di sebalik fizik yang ada. Cakupan ilmu yang terdapat dalam cabang metafizik meluputi hakikat kesejagatan(cosmology), hakikat ketuhanan (theology) dan hakikat manusia dan alam(ontology). Epistemologi: Cabang ini menghuraikan tetang manusia sebagai mahkluk berakal yang menggunakan pengetahuan yang diperoleh untuk mentadbir kehidupannya di bumi ini. Pengetahuan ini dilihat dari pelbagai sudut yang mencakupi agama, sains atau falsafah. Aksiologi: cabang yang membincangkan secara khusus mengenai persoalan nilai yang terdiri dari etika estetika untuk keharmonian dan keseimbangan kehidupan manusia. Etika ialah tatalaku manusia dalam kehidupannya. Ada perlakuan yang dikatakan baik dan ada juga perlakuan yang dikatakan tidak baik. Ada etika yang didokumenkan yang membentuk peraturan dan undang-undang seperti etika berpakaian dan etika kerja. Terdapat juga etika yang tidak didokumenkan yang berupa pantang larang atau taboo ke atas ahli sesuatu masyarakat. Contohnya, makan menggunakan tangan kiri. Tetapi ia terhad kepada sesuatu masyarakat  dan bukannya keseluruhan masyarakat sejagat. Estetika pula meletakkan  nilai keindahan atau kecantikan  terhadap sesuatu yang ditanggap oleh panca indera manusia. Contoh, mata melihat panorama yang indah dan cantik. Begitu juga apabila telinga mendengar alunan lagu dan irama yang merdu. Dalam Kehidupan manusia, etika dan estetika bergabug untuk membentuk keharmonian.

Logik

Cabang yang secara khusus membincangkan tentang persoalan untuk membuat keputusan atau rumusan yang perlu diambil secara tepat dan berkesan.Perbincangan tentang logik membabitkan dua jenis logik iaitu logik induktif dan logik deduktif.

Logik induktif:

Suatu keputusan atau rumusan yang diangkat dari pernyataan yang bermula daripada sesuatu yang bersifat khusus dan berakhir dengan yang umum.Contoh: Tikus lebih kecil  dari kucing (pernyataan umum).

Logik deduktif:

Suatu keputusan atau rumusan yang diangkat daripada pernyataan yang bermula dari sesuatu yang bersifat umum dan berakhir dengan yang khusus.Contohnya;semua kehidupan akan mati ( penyataan umum).Kucing adalah benda hidup.Maka kucing akan mati (penyataan khusus)







    Dalam konteks Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK),cabang falsafah Metafizik: penekanan terhadap aspek reality, ketuhanan dan kesejagatan kearah globalisasi, kemajuan dan kerohanian. Epistemologi: merangkumi perolehan pengetahuan, keilmuan dan keterampilan untuk kesejahteraan dan kemakmuran kehidupan manusia. Ini menunjukkan bahawa FPK menitikberatkan pendidikan yang berteraskan kehidupan warganegara Malaysia. Aksiologi: menekankan kepada unsur nilai murni kehidupan yang penting dalam pembangunan seseorang individu. Nilai ini boleh dibahagikan kepada dua, iaitu nilai etika dan nilai estetika. Nilai etika ialah nilai yang melibatkan tingkah laku atau nilai moral yang terkandung dalam diri individu yang membolehkan pembangunan individu kearah yang lebih maju dan baik. Justeru, apabila sistem Pendidikan di negara ini cuba menerapkan nilai positif dalam kalangan individu, nescaya dapat melahirkan individu yamg mempunyai akhlak yang baik dan jati diri tinggi. Nilai estetika pula melibatkan kesenian atau kecantikan, iaitu individu yang memiliki sahsiah yang seimbang  dari segi segala aspek. Logik: FPK ini dikatakan bersifat rasional kerana matlamat FPK ini mampu dirialisasikan selagi semua pihak yang terlibat dalam sistem pendidikan menjalankan tanggungjawab masing-masing dengan baik. Cabang fasafah ini juga berkait rapat dengan ketiga-tiga cabang falsafah (metafizik, epistemology dan aksiologi) kerana berlandaskan kepada bidang logikal.



1.Zaini Abdullah,2019,PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA :Falsafah dan Dasar ,Penerbitan Universiti Pendidikan Sultan Idris,Tanjong Malim,Perak





Comments